صنعت و خدمات

 
 
پشم سنگ و پشم شيشه چه تفاوتي دارند؟
| نظرات (0)

براي بررسي تفاوت پشم سنگ و پشم شيشه، ابتدا ماهيت و ويژگي هاي هر يك از آنها را بررسي مي كنيم. پشم شيشه از ذوب و تبديل شيشه به الياف بسيار ظريف توليد مي شود. پس از آن الياف تهيه شده به صورت تخته يا رول در مي آيد و در بازار داخلي براي مصارف مختلف به فروش مي رسد.

پشم شيشه عايق بسيار خوبي در برابر حرارت است. اين محصول به دليل ويژگي هاي منحصر به فرد خود كاربردهاي زيادي در صنعت دارد. برش و نصب پشم شيشه آسان است. اين محصول عايق حرارتي در حداكثر دماي 250 درجه سانتيگراد بهترين عملكرد را دارد و امكان نصب آن را در بسياري از نقاط ساختمان فراهم مي كند. از طرفي مي توان از آن براي عايق صدا نيز استفاده كرد. همچنين در ساختمان هايي كه مواد منفجره يا قابل احتراق حمل مي شود، براي ايمني بيشتر ترجيحاً از پشم شيشه استفاده شود.

پشم سنگ چيست؟ چه تفاوتي با پشم شيشه دارد؟
پشم سنگ مانند پشم شيشه يك عايق صوتي و حرارتي پركاربرد است. بازالت يكي از مواد اوليه توليد پشم است كه شناخته شده ترين سنگ آذرين است. بازالت از بقاياي فعاليت هاي آتشفشاني به دست مي آيد و در ايران به وفور يافت مي شود. اين ماده نسبت به پشم شيشه چگالي بيشتري دارد و مقاومت حرارتي بيشتري از خود نشان داده است. حداكثر دماي عملياتي پشم سنگ 750 درجه است كه نشان از استحكام بسيار بالاتر آن نسبت به پشم شيشه دارد.

علاوه بر اين، اين ماده براي عايق صدا بسيار مناسب است. تهيه و نصب پشم سنگ همانند پشم شيشه بوده و مقاومت بسيار بالايي در برابر آتش دارد. به طور كلي در ساختمان هايي كه عايق حرارتي و صوتي به دليل كاربردهاي ساختماني از اهميت بالايي برخوردار است به جاي پشم شيشه از پشم سنگ استفاده مي شود. بنابراين، همانطور كه بسياري از افراد به دنبال سنگ مناسب براي نماي ساختمان خود هستند، يافتن پشم سنگ با كيفيت نيز در ساخت بسياري از ساختمان ها بسيار مهم است.
تفاوت قيمت پشم شيشه و پشم سنگ، تفاوت در استفاده و هزينه
مهمترين تفاوت پشم شيشه و پشم سنگ در كاربرد در ساخت و هزينه آنها نهفته است. در اينجا به بررسي هر يك از آنها مي پردازيم.

تفاوت قيمت پشم سنگ و پشم شيشه
همانطور كه گفته شد ماده اصلي پشم سنگ بازالت است، بنابراين مي توان تراكم الياف پشم سنگ را افزايش داد و در نتيجه هزينه كمتري را به همراه داشت. در واقع، چگالي بيشتر الياف پشم سنگ، استفاده از اين ماده به عنوان عايق صدا را از نظر اقتصادي مقرون به صرفه تر مي كند. نكته مهم ديگر اين است كه هر دو ماده در برابر آتش بسيار مقاوم هستند.

تفاوت بين كاربرد پشم سنگ و پشم شيشه
اين دو ماده از نظر ساختار فيبري مشابه هستند، اما از آنجايي كه هر دو به عنوان عايق حرارت عمل مي كنند، بايد به محل استفاده از آنها در ساختمان و عملكرد عايق مورد نظر توجه شود.

مي توان گفت براي عايق كاري سوله ها بهتر است از پشم شيشه استفاده شود زيرا اين ماده از نظر اقتصادي و كارايي مناسب تر از پشم سنگ است. در عين حال، استفاده از پشم سنگ براي عايق كاري كف و ديوارها از نظر فني اقتصادي تر است و با جلوگيري از اتلاف انرژي در درازمدت باعث صرفه جويي در مصرف انرژي مي شود.

بررسي مقاومت پشم سنگ و پشم شيشه
به طور كلي مهمترين تفاوت پشم شيشه و پشم سنگ اين است كه مقاومت حرارتي آنها متفاوت است. پشم شيشه در حداكثر دماي 250 درجه سانتيگراد بهترين عملكرد را دارد در حالي كه حداكثر دماي عملكرد پشم سنگ 750 درجه سانتيگراد است.

حتي پشم سنگ مي تواند تا 1000 درجه سانتيگراد مقاومت خوبي داشته باشد. بنابراين استفاده از پشم سنگ در ساختمان هايي كه بايد مقاومت خوبي در برابر صدا و گرما داشته باشند، ترجيح داده مي شود.

مشكلات بين پشم شيشه و پشم سنگ
يكي ديگر از تفاوت هاي پشم شيشه و پشم سنگ مشكل ساز بودن پشم شيشه است. تماس طولاني مدت با پشم شيشه باعث بيماري هاي تنفسي مي شود. اليافي كه از آنها پشم شيشه توليد مي شود حاوي پودرهاي بسيار كوچكي است كه اگر به مدت طولاني تنفس شود باعث ايجاد فيبروزري و در دراز مدت باعث تنگي نفس مي شود. الياف اين ماده به شكل سوزني هستند و در صورت نفوذ به داخل ريه ها قابل جدا شدن نيستند و باعث بيماري ريوي مي شوند. اين مشكل استفاده از آن را در مقايسه با پشم سنگ محدود مي كند.



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : فرامرز نوري
تاریخ : ۱۴ دى ۱۴۰۲
زمان : ۰۲:۳۳:۵۷
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی