صنعت و خدمات

 
 
انواع عايق ساختمان از نظر كاربرد
| نظرات (0)

در كارخانه هاي صنعتي از موادي به نام عايق براي كاهش تلفات حرارتي و برودتي بين سطوح مختلف ساختمان و سازه، لوله ها و كانال ها، مخازن و غيره استفاده مي شود، همچنين عايق از نفوذ رطوبت l و انتقال صدا و محيطي كه دوست داريم جلوگيري مي كند. . انواع مختلفي از عايق ها در انواع تاسيسات، ساختمان ها، صنايع، كشاورزي و ... استفاده مي شود. به عنوان مثال مي توانيم در مكان هاي مختلف ساختمان مانند ديگ بخار يا لوله هاي آب سرد و گرم از عايق حرارتي استفاده كنيم. در نظر داشته باشيم كه عايق به تنهايي نمي تواند از اتلاف انرژي جلوگيري كند، اما نقش مهمي در كنترل آن دارد. اما بهتر است بدانيد كه استفاده از عايق حرارتي عامل مهمي در كنترل و مصرف انرژي است.عايق، مشخصه نام آن، به معناي چيزي است كه از اتلاف انرژي، گرما، سرما و هر چيزي كه براي ما مهم است جلوگيري مي كند.

انواع عايق ساختمان از نظر كاربرد
انواع عايق هاي ساختماني از نظر عملكرد و كاربرد به 3 دسته تقسيم مي شوند. يكي عايق حرارتي، دومي عايق رطوبتي و سومي عايق صدا. برخي از انواع عايق هاي ساختماني از نظر كارايي در دسته بندي خاصي قرار نمي گيرند و مي توان از آنها براي كاربردهاي مختلف استفاده كرد. مانند عايق پشم سنگ كه علاوه بر عايق حرارتي ديوارها و سقف ها مي تواند عايق صوتي خوبي نيز باشد.

پشم سنگ يكي از قديمي ترين عايق هاي حرارتي و صوتي در ساختمان ها مي باشد. اين عايق ساختمان مقاومت حرارتي خوبي دارد و تا 800 درجه سانتيگراد را نيز تحمل مي كند. اين عايق ساختماني از حرارت سنگ بازالت و به روشي خاص پس از ذوب شدن به الياف تبديل مي شود. بيشتر اين عايق ساختمان الياف و حدود 3 درصد رزين است.

پشم سنگ به عنوان عايق نقش مهمي در جلوگيري از گسترش آتش در ساختمان دارد و در برابر حرارت بالا مقاومت بالايي دارد. اين عايق علاوه بر جلوگيري از اتلاف انرژي از انتقال صدا به داخل ساختمان نيز جلوگيري مي كند.

عايق ساختمان پشم سنگ به صورت تخته، رول، پتو و لحاف در بازار موجود است. توجه داشته باشيد كه هنگام نصب آن در ساختمان حتما از دستكش و ماسك استفاده شود تا از حساسيت هاي پوستي و تنفسي جلوگيري شود. قيمت پشم شيشه كمتر از پشم سنگ است. به همين دليل، خريد پشم شيشه براي پوشش سقف، به ويژه سقف سوله و همچنين عايق لوله رايج است. علاوه بر اين، نصب پشم شيشه ارزان است. با اين حال، براي مكان هاي حساس طولاني مدت و به دلايل فني، خريد پشم سنگ و نصب آن براي ديوارها مقرون به صرفه تر است.

پشم شيشه يكي ديگر از عايق هاي قديمي ساختمان است كه به عنوان عايق صوتي و حرارتي در ساختمان ها استفاده مي شود. پشم شيشه از الياف ريز ساخته شده است كه مقاومت بالايي در برابر دماهاي بالا دارند. اين عايق ساختمان بسيار سبك بوده و از انتقال سرما و گرما به داخل ساختمان جلوگيري مي كند. پشم شيشه به طور كلي براي عايق كاري سقف ها، لوله ها، ديوارها و مخازن، مجاري هوا استفاده مي شود.

عايق الاستومري در برابر صدا، رطوبت و گرما نوعي عايق ساختماني با انعطاف و خاصيت ارتجاعي است كه نه تنها عايق حرارتي، بلكه نوعي عايق صوتي و در برابر رطوبت نيز محسوب مي شود. از اين عايق براي عايق كاري مخازن، سوله ها، ديگ ها و ... استفاده مي شود. انعطاف پذيري عايق الاستومري آن را به پوششي مناسب براي سطوح و مقاومت در برابر آب، گرما و صدا تبديل مي كند.

عايق پلي اورتان يك ماده شيميايي است و به صورت فوم روي سطوح اعمال مي شود. اين فوم هنگام تزريق به صورت كف ظاهر مي شود و به مرور زمان به بدنه اي سخت تبديل مي شود. اين فوم به صورت دستي و با دستگاه تزريق مي شود و به تمام سوراخ ها نفوذ كرده و سطح را كاملا عايق مي كند.

فوم پلي اورتان سبك است و در برابر نفوذ آب بسيار مقاوم است. عايق رطوبتي ايزوگام يكي از رايج ترين عايق هاي ساختماني است كه به صورت رولي در بازار موجود است. اين عايق رطوبتي با چسب هاي مخصوص و با استفاده از حرارت بر روي سطوح مختلف براي جلوگيري از نفوذ آب و رطوبت استفاده مي شود. ايزوگام سبك است و انعطاف پذيري خوبي دارد.

عمر مفيد عايق رطوبتي ايزوگام 10 سال است و مقاومت بالايي در برابر تغييرات آب و هوايي خواهد داشت. ايزوگام يك لايه يكنواخت بدون ترك بر روي سطوح ايجاد مي كند و آب به هيچ وجه به داخل آن نفوذ نمي كند. در صورت ايجاد سوراخ يا ترك در قسمتي از ايزوگام بر اثر ضربه يا فشار زياد، احتمال ورود آب به داخل آن وجود خواهد داشت.

همانطور كه از نام آن پيداست، عايق رطوبتي نانو رنگ بر اساس فناوري نانو توليد مي شود و به دليل وجود نانوذرات، در برابر دماهاي بالا و نفوذ رطوبت مقاومت مي كند. تغييرات آب و هوايي وجود دارد. از نظر كيفيت و قيمت مقرون به صرفه است.



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : فرامرز نوري
تاریخ : ۲۶ فروردين ۱۴۰۳
زمان : ۱۱:۴۶:۵۳
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی