صنعت و خدمات

 
 
عايق كاري ساختمان چيست؟
| نظرات (0)


عايق به ماده، فرآيند يا ابزاري اطلاق مي شود كه قادر به عايق كاري يك سطح خاص باشد. اين عايق مي تواند در برابر هر عاملي از جمله رطوبت، صدا، گرما، مواد شيميايي و ... باشد. همانطور كه گفتيم امروزه انواع مختلفي از عايق هاي ساختماني براي هدف خاصي توليد و استفاده مي شود. هر كدام كاربردهاي اقتصادي متعددي دارند.

انواع عايق هاي ساختماني
به طور كلي مي توان از هر نوع مصالح و مصالحي در ساخت ساختمان ها استفاده كرد، به گونه اي كه در برابر عواملي مانند صدا، گرما، آب و رطوبت، مواد شيميايي، حشرات و ... مقاومت بالايي از خود نشان دهند. و اينكه مي توانند در كاهش هزينه ها موثر باشند. به عنوان عايق شناخته مي شود. در مجموع از 4 نوع عايق در ساخت و ساز ساختمان استفاده مي شود كه عبارتند از عايق صوتي، عايق رطوبتي، عايق حرارتي و عايق آتش.

عايق پشم سنگ
پشم سنگ يكي از بهترين عايق هاي حرارتي است. اين مي تواند تا دماي 1200 درجه سانتيگراد را تحمل كند و از نوعي سنگ آتشفشاني ساخته شده است. اين عايق عمدتاً در صنايع نفت و گاز، پالايشگاه ها و ... كاربرد دارد كه اين عايق علاوه بر مقاومت عالي در برابر آتش و حرارت مي تواند يكي از بهترين عايق هاي صوتي ساختمان باشد. عايق پشم سنگ در انواع پانل، لحاف، پتو و ... موجود است و در قسمت هاي مختلف ساختمان مورد استفاده قرار مي گيرد، البته مي تواند باعث ايجاد حساسيت هاي پوستي و تنفسي شود.

عايق قير و كيسه
عايق قير يا قير يكي از رايج ترين، قديمي ترين، پركاربردترين و بهترين عايق هاي ساختماني است كه در قسمت هاي مختلف ساختمان مانند پشت بام، كف، آشپزخانه، سرويس بهداشتي و ... استفاده مي شود كه اين عايق به عنوان عايق عالي در برابر رطوبت شناخته مي شود. قير طول عمر بالايي دارد و به دليل انعطاف پذيري زياد آن مي توان در شرايط آب و هوايي مختلف از آن استفاده كرد.

عايق فوم شانه تخم مرغ
يكي از بهترين عايق هاي صوتي كه در ساختمان ها استفاده مي شود عايق فوم تخم مرغي است كه عمدتا در مكان هايي مانند آتليه و ... استفاده مي شود اين عايق ها وزن مناسب و عمر طولاني دارند. عايق فوم تخم مرغي شكل علاوه بر مقاومت در برابر صدا، در برابر انتقال حرارت نيز بسيار مقاوم است.

عايق هاي ايسپولار
ايزوپل يكي از بهترين عايق هاي ساختماني است كه مي تواند مقاومت بسيار بالايي در برابر رطوبت و نفوذ مايعات داشته باشد. اين عايق داراي يك سطح كاملا پوشيده است كه با يك دست مي توان از آن استفاده كرد و آن را ضد آب مي كند. همچنين بر پايه آب ساخته شده و يك محصول پليمري كاربردي براي قسمت هاي مختلف ساختمان مي باشد. عايق ايزوپل چسبندگي بالايي دارد و به راحتي روي سقف، ديوار و ... نصب مي شود.

عايق پشم شيشهساختمان
پشم شيشه به عنوان يكي از قديمي ترين عايق هاي ساختماني شناخته مي شود كه هم به عنوان عايق صوتي و هم به عنوان عايق حرارتي كاربرد دارد. علاوه بر اين پشم شيشه از مقاومت بالايي در برابر آتش سوزي برخوردار است و براي پوشاندن انواع قسمت هاي مختلف ساختمان اعم از سقف، ديوار، لوله و ... استفاده مي شود. مقاومت و قارچ ها و باكتري ها به راحتي رشد مي كنند. علاوه بر اين، اين عايق ممكن است باعث ايجاد حساسيت در افراد شود و هنگام نصب آن بايد از دستكش و ماسك استفاده شود.

انواع عايق ساختمان ايزوگام
ايزوگام يكي از محصولات پيش ساخته عايق ساختماني با كاربردهاي متعدد مي باشد. اين عايق به صورت رول تهيه مي شود و با استفاده از چسب هاي مختلف به سطوح قسمت هاي مختلف ساختمان ها اعم از سقف و ديوار چسبانده مي شود. اين عايق داراي انعطاف پذيري بالا، عمر مفيد بيش از 10 سال و مقاومت بالايي در برابر تغييرات آب و هوايي مي باشد. اگرچه عايق ايزوگام به عنوان عايق رطوبت شناخته مي شود، اما مي تواند به عنوان عايق صوتي و حرارتي نيز موثر باشد. اين نوع عايق انواع مختلفي دارد كه هر كدام براي مناطق مختلف قابل استفاده هستند.

عايق فوم الاستومري 
عايق فوم الاستومري يكي ديگر از انواع عايق هاي ساختماني است كه مي توان از آن به عنوان عايق حرارتي، رطوبتي و صوتي استفاده كرد. اين عايق خاصيت ارتجاعي و انعطاف پذيري بالايي دارد و از ماده اي به نام فوم نيتريل ساخته شده است. اين عايق براي سوله، ديگ بخار، مخازن و ... كاربرد فراواني دارد، اين عايق به خوبي در برابر آب، گرما و صدا مقاومت مي كند و دچار خوردگي نمي شود.

عايق فوم الاستومري وزن بسيار كمي دارد و تغييرات دمايي مختلف را تحمل مي كند و امكان رشد قارچ و باكتري وجود ندارد. اين عايق قيمت بالايي دارد اما نيازي به پوشش ثانويه ندارد و در اشكال و طرح هاي مختلف موجود است. در ضمن يكي از مهم ترين ويژگي هاي اين عايق رنگ پذيري آن است كه مي تواند در ساختمان ها بسيار مفيد و كاربردي باشد.

عايق صدا
عايق صدا نوعي عايق است كه براي كاهش انتقال صدا از يك محيط به محيط ديگر استفاده مي شود. دو نوع مكانيسم انتقال صدا در ساختمان ها وجود دارد كه عبارتند از:

ضربه: در اين مكانيسم آلودگي صوتي از داخل اجزاي ساختمان از جمله صداي راه رفتن افراد، برخورد با ديوارهاي مجاور، بسته شدن درب و ... منتقل مي شود.
هوا: در اين مكانيسم آلودگي صوتي به طور مستقيم از طريق هوا منتقل مي شود، مانند صداي تراموا، سيستم هاي تهويه و ....

عايق رطوبتي
وجود رطوبت در ساختمان باعث پوسيدگي و فرسودگي قسمت هاي مختلف ساختمان به مرور زمان مي شود. رطوبت مي تواند عمر مفيد ساختمان و مصالح آن را كاهش داده و به تجهيزات داخل ساختمان آسيب برساند. به همين دليل استفاده از انواع عايق رطوبتي مي تواند بسيار مهم باشد. عايق رطوبتي انواع مختلفي دارد كه از هر كدام مي توان در قسمت هاي مختلف ساختمان استفاده كرد.

عايق حرارتي
عايق هاي حرارتي موادي هستند كه مقاومت حرارتي بالايي براي كاهش جريان گرما دارند. اگر اين مواد به درستي در پوشش بيروني ساختمان اجرا شوند، مي توانند صرفه جويي قابل توجهي در مصرف انرژي در طول عمر مفيد ساختمان تضمين كنند. گرما هميشه از منابع دماي بالاتر به سيستم‌هاي با دماي پايين‌تر منتقل مي‌شود كه مي‌تواند منجر به مصرف انرژي قابل توجهي در ساختمان‌هاي بدون عايق شود. استفاده از انواع عايق حرارتي باعث كاهش سرعت انتقال دما مي شود.

عايق هاي آتش
همانطور كه از نام آن پيداست عايق آتش نوعي عايق ساختماني است كه مي تواند در برابر آتش و حرارت بسيار مقاوم باشد و از سرايت آتش به ساير قسمت هاي ساختمان جلوگيري كند.

بهترين عايق ساختمان
همانطور كه گفتيم امروزه از انواع مختلفي از عايق هاي ساختماني براي كاهش مصرف انرژي و افزايش رفاه افراد استفاده مي شود كه هر كدام كاربردها و قابليت هاي بسياري دارند. از پركاربردترين عايق هاي ساختماني مي توان به موارد زير اشاره كرد:

عايق يونوليت
عايق يونوليت را مي توان پركاربردترين، رايج ترين و بهترين عايق ساختماني دانست كه داراي ويژگي ها و قابليت هاي منحصر به فرد فراواني است. اين عايق در ايران با نام هاي مختلفي از جمله پلاستوفوم، يونوليت و آكاسيف شناخته مي شود. نام اصلي اين عايق پلي استايرن منبسط شده يا EPS است و در آمريكا به پلي استايرن نيز معروف است. يونوليت ماده اي سبك و متخلخل است. با توجه به خواص فيزيكي و مكانيكي يونوليت، از اين ماده مي توان به عنوان عايق صدا، عايق حرارت و عايق رطوبت استفاده كرد.



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : فرامرز نوري
تاریخ : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
زمان : ۰۲:۵۹:۰۷
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی