صنعت و خدمات

 
 
مضرات پشم سنگ
| نظرات (0)

 

پشم سنگ يكي از پركاربردترين انواع عايق صوتي و حرارتي است كه به دليل مقاومت در برابر آتش و خواص حرارتي، از مواد عايق محبوبي است. با اين حال، معايبي نيز دارد كه بايد به آنها توجه كرد.

پشم سنگ چيست؟
پشم سنگ حاصل حرارت دادن سنگ بازالت و ماده اي قابل احتراق به نام كك است. هنگامي كه سنگ بازالت تحت تأثير حرارت ذوب شد، مايع به دست آمده به سانتريفيوژ منتقل مي شود تا طبق قانون سانتريفيوژ به الياف تبديل شود.

در مرحله آخر الياف توليد شده را روي بشقاب قرار داده و به هم مي چسبانند. گاهي اوقات مي توان از رزين نيز در اين مرحله استفاده كرد. محصول نهايي به دست آمده به عنوان عايق در سقف و ديوارها استفاده مي شود. مهم نيست كه در كجا به عايق صوتي و حرارتي نياز است، مي توان از پشم سنگ استفاده كرد.

لازم به ذكر است زماني كه الياف بازالت به مرحله نهايي يعني پخت رسيد، اندازه و ضخامت محصول نهايي بر اساس سفارش مشتري و استفاده مورد نظر تعيين مي شود. انواع پشم سنگ عبارتند از:

۱. لحافي
۲. پشم سنگ تخته‌اي
۳. پشم سنگ لوله‌اي
۴. پتويي

معايب پشم سنگ
با توجه به مزاياي فراوان پشم سنگ از جمله مقاومت بسيار بالاي آن به ويژه در برابر حرارت (750 درجه)، اين محصول مي تواند انتخاب اول بسياري از افراد به عنوان عايق باشد. اما بهتر است قبل از خريد پشم سنگ با مضرات آن آشنا شويد.
با وجود سازگاري پشم سنگ با محيط زيست، اين محصول اثرات مضري بر سلامت انسان دارد. مهمترين و يكي از اصلي ترين معايب پشم سنگ اين است كه دستگاه تنفسي را تحريك كرده و باعث خارش و خونريزي در بيني و گلو مي شود. از ديگر عوارض پشم سنگ مي توان به خارش پوست و سوزش چشم اشاره كرد.
يكي از سوالات مهم اين است كه آيا پشم سنگ سرطان زا است؟ در پاسخ مي توان گفت تنفس مداوم پشم سنگ مي تواند باعث سرطان در انسان شود. علاوه بر اين، تماس مداوم و طولاني مدت قسمت هاي مختلف بدن با پشم سنگ مي تواند منجر به مشكلات جدي در سيستم عروقي و قلب شود. جدي نگرفتن اثرات مضر پشم سنگ علاوه بر ايجاد بيماري هاي مرتبط با فشار خون، مي تواند باعث آسيب ريه نيز شود.


در مورد مضرات پشم سنگ براي دستگاه تنفسي صحبت كرديم. خوب است بدانيد فيبرهاي استنشاقي پس از رسوب در مجاري تنفسي به سمت گلو رفته و همراه با بزاق وارد معده مي شوند. در نهايت، نزديكي اين فيبرها به بافت هاي معده مي تواند مشكلاتي را در سيستم گوارش ايجاد كند.

مزاياي پشم سنگ
علاوه بر معايب پشم سنگ، استفاده از آن مزايايي نيز دارد:
مقاومت در برابر آتش: پشم سنگ غير قابل اشتعال است و مي تواند در برابر درجه حرارت بالا مقاومت كند و آن را به انتخابي مطمئن براي عايق كاري ساختمان ها و سازه ها تبديل مي كند.
عايق صوتي: پشم سنگ داراي خواص صوتي خوبي است، به طور موثر انتقال نويز را كاهش مي دهد و كيفيت صداي داخلي را بهبود مي بخشد.
زيست محيطي: زيرا از مواد طبيعي و فراوان ساخته شده و قابل بازيافت است.

براي خريد پشم شيشه روي لينك كليك كنيد

https://ayeghariya.com/%D9%BE%D8%B4%D9%85-%D8%B4%DB%8C%D8%B4%D9%87/


امكان وجود آزبست در پشم سنگ
آزبست نوعي الياف يا پنبه ضد حريق است. آزبست مقاومت حرارتي بالايي دارد و مي تواند به عنوان عايق در مصالح ساختماني استفاده شود. اما استفاده از آن در سال هاي اخير به دليل معايب بسيار ممنوع شده است. البته ممكن است برخي افراد به طور غيرقانوني از آزبست استفاده كنند.
يكي از عوارض خطرناك آزبست خطر ابتلا به سرطان و بيماري هاي مختلف ريوي است. آزبست حتي مي تواند اثرات خود را پس از چندين سال نشان دهد. در حال حاضر آزبست پس از سرب و جيوه خطرناك ترين ماده براي انسان و محيط زيست است. برخي اثرات ريوي اين ماده را خطرناكتر از سيگار مي دانند.

 

نكات ايمني براي استفاده از پشم سنگ
اكنون كه با معايب پشم سنگ آشنا شديد، خوب است بدانيد كه با رعايت چند نكته در هنگام كار مي توان خطرات آسيب و خطرات پشم سنگ را به صفر رساند. در ادامه به بررسي برخي از مهم ترين نكات ايمني كه باعث كاهش مضرات پشم سنگ مي شود مي پردازيم.

۱- لباس كار بپوشيد:
هنگام استفاده از عايق پشم سنگ بدن خود را كاملا بپوشانيد. روپوش، دستكش و ماسك بهترين انتخاب براي كار با پشم سنگ است. حتما از ماسك استفاده كنيد، به خصوص اگر فضاي كار به خوبي تهويه نمي شود.

2. قسمت هاي اضافي را دور بريزيد
پس از برش و حذف پشم سنگ اضافي، قطعات دور ريخته شده و استفاده نشده را از محيط كار خود حذف كنيد. به عبارت ديگر، محل كار خود را تميز و عاري از مواد افزودني پشم سنگ نگه داريد.

3. از عينك ايمني استفاده كنيد
هنگام كار حتما از عينك ايمني استفاده كنيد تا از آسيب و سوزش چشم جلوگيري شود.

4. پنجره ها را باز كنيد
در صورت امكان، تمام درها و پنجره هاي محل كار را باز كنيد. اين به بهبود تهويه كمك مي كند. اين امر نيز احتمال اثرات و مضرات پشم سنگ را كاهش مي دهد.

5. پس از اتمام كار دست هاي خود را بشوييد
پس از اتمام كار، دست و صورت خود را كاملا بشوييد. بنابراين، اگر اليافي روي پوست شما باقي بماند، شسته مي شود.



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : فرامرز نوري
تاریخ : ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
زمان : ۰۲:۴۳:۱۴
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی